Серија радова „Неименовани фрагменти” уметничког дуа Доплгенгер представља скуп радова који настају од 2011. године у оквиру истоименог истраживачког пројекта. Серија медијских фрагмената у различитим форматима адресира „незаборавно” колективног и личног сећања на последње деценије југословенске историје, претежно конструисаног путем ТВ слика. Пројекат „Неименовани фрагменти“ бави се политиком медијских слика које су учествовале у изграђивању историјских наратива на простору бивше Југославије у раздобљу од 1980. до 2000. године, а преузети су из приватних архива грађана, који су снимали ТВ шеме 90-их година. Радови у серији изнова изводе контекст медијског садржаја, али сада истичу оно што је претходно било невидљиво и потиснуто, оно што је у медијском току остало маргинализовано или се сматрало ефемерним. Доплгенгер кроз ову серију радова у садашњем тренутку анализира и деконструише склопове слика и звукова прошлости, те их сукобљава и актуализује. Ове слике прошлости истовремено одговарају савремености.

Неименовани фрагменти #1, 2012
једноканална видео пројекција
6’50”
едиција: 2/5

На Газиместану 28. јуна 1989. „догодио се народ” а ми смо му присуствовали захваљујући директном телевизијском преносу. Овај догађај, који наговештава распад Југославије и крвопролиће југословенског грађанског рата, историја памти кроз слику Слободана Милошевића и поруке његовог говора. Оно што ће историја изоставити јесте контракадар популарној репрезентацији и израз народа. Званично, превасходно медијско, сећање и документ избрисало је оба ова означитеља.
„Неименовани фрагменти #1“ вивисецирају архивски снимак како би упутили на невидљиво и деконструисали сећање.

Инвентарски број: 171
Фото: квадрати из видео рада

Неименовани фрагменти #2, 2014
једноканална видео пројекција
6’10”
едиција: 1/5

„Бољи живот” je југословенска тв серија, снимљена у продукцији Телевизије Београд, која је постигла огромну гледаност у Социјалистичкој Федеративној Републици Југославији. Серија с елементима сапунице, комедије и драме имала је 82 епизоде, премијерно је емитована у периоду од 1987. до 1991. године и сматра се најпопуларнијом серијом у бившој Југославији.
Кроз лик Еме, једне од главних протагонисткиња, која је растрзана између малограђанских и социјалистичких вредности, осликава се проблем неусклађености система вредности друштва које клизи ка пропасти. Сажимањем првих четрдесет епизода у шест минута, постиже се ефекат антиципације нечег страшног и непознатог што неминовно надолази.

Пројекат „Неименовани фрагменти” анализира, деконструише и присваја медијске слике како би указао на рад медијске машинерије и манипулације коју она остварује. Филмови су у потпуности реализовани методом деконструкције постојећег архивског материјала.
Ова серија радова изнова изводи контекст медијског садржаја, истичући оно што је претходно било невидљиво и потиснуто, оно што је у медијском току остало маргинализовано или се сматрало ефемерним.

Уговор о откупу: III-5-166/1.6.2016.
Инвентарски број: 94
Фото: квадрат из видео рада

Неименовани фрагменти #3, 2015
једноканална видео пројекција
6’20”
едиција: 2/5

Песма Евровизије 1990. године је представљала 35. по реду издање такмичења. Одржавало се у Згребу, Југославији 5. маја 1990. У априлу и мају исте године одржали су се и први републички избори у Хрватској, праћени политичким дебатама о етничким односима између Хрвата и Срба у Савезној републици Хрватској. Ово је резултирало „Балван револуцијом” која ће потом прерасти у хрватски рат за независност.
„Неименовани фрагменти #3” смештају овај догађај у шири европски контекст.

Инвентарски број: 172
Уговор о откопу: III-5-25/01.02.2023.
Фото: квадрати из видео рада

Неименовани фрагменти #4, 2015
петоканална видео инсталација
3’ 29″│4’ 20″│4’ 59″│1’ 36″│11′ 38″
едиција: 1/3

У филму Жан-Лик Годара „Карабињери” (Les Carabiniers) из 1963. године, ратници након освајања као ратни плен доносе кући разгледнице са свих страна света и својим женама кажу: „Донели смо благо света”. Помоћу разгледница и мапа учи се географија, осваја се свет.
Разгледнице југославенских и светских места служиле су информативном програму Радио-Телевизије Југославије као визуалне покривалице за прилоге за које није постојао филмски запис с лица места. Оне су кроз време увек остајале исте док се садржај звучног коментара мењао.

Инвентарски број: 173
Уговор о откопу: III-5-25/01.02.2023.
Фото: квадрати из видео рада

Неименовани фрагменти #6, 2021
једноканална видео пројекција
6’
едиција: 1/5

Двa најбољa фудбалскa тима Југославије – Ногометни клуб „Динамо” и Фудбалски тим „Црвена звезда” сусрели су се на стадиону Максимир у Загребу 13. маја 1990. године. Утакмица никада није одиграна због нереда које су изазвали хулигани. Ипак, била су то два сата државних медија који су пратили борбу полиције и народа, што је, по многима, био почетак југословенских ратова. Неке слике догађаја постале су иконичке. Намерно избегавајући популарне репрезентације догађаја, „Неименовани фрагменти #6” оживљавају медијски снимак, покушавајући да дестилирају његов емотивни капацитет да представи време. Остају само духови и сенке – слике формација државне полиције у акцији коју нападају невидљиве силе.

Инвентарски број: 174
Уговор о откопу: III-5-25/01.02.2023.
Фото: квадрати из видео рада

© Културни центар Београда, Колекција Октобарски салон и уметници

О АУТОРИМА:

Доплгенгер уметнички дуо, којег чине Исидора Илић (1978, Нови Сад, Југославија) и Бошко Простран (1979, Београд, Југославија), ангажује се у пољу уметности, истраживачког и кустоског рада, текстуалне продукције. Радови Доплгенгера баве се односом између уметности и политике кроз преиспитивање режима покретних слика и модуса њихове рецепције. Ослањајући се на традиције експерименталног филма и видеа, Доплгенгер интервенише на већ постојећим медијским производима или производи у форми проширеног филма. Иако им је покретна слика основни медиј, њихова пракса укључује и текст, просторне инсталације, перформансе, предавања и дискусије. Радови Доплгенгера налазе се у јавним колекцијама, представљени су на самосталним и групним изложбама и на филмским фестивалима у земљи и иностранству. Уредници су публикације Аматери за филм (Београд, 2017). Добитници су уметничких стипендија и резиденцијалних боравака, награда филмских фестивала и Политикине награде „Владислав Рибникар”. Више информација на doplgenger.org